Keyptaun

Normativ huquqiy hujjatlar Ko`chirib olish
1 O'zbekiston Respublikasining mobil uskunalarning xalqaro kafolatlari to'g'risidagi konventsiyasiga (Keyptaun, 2001 yil 16 noyabr) va mobil uskunalarning xalqaro kafolatlari to'g'risidagi konventsiyaga aviatsiya uskunalari to'g'risidagi Bayonnomaga (Keyptaun, 2001 yil 16 noyabr) qo'shilishi to'g'risida O'zbekiston Respublikasining Qonuni ZRU-453. .)  Ko`chirib olish 0.02 Мб

CAPE TOWN KONVENTSIYASI VA HAVO KEMALARI, AVIATSIYA DVIGATELLARI VA VERTOLYOTLAR KREDITORLARINING XALQARO KAFOLATI

"Ko'chma uskunalarga bo'lgan huquqlarga nisbatan xalqaro kafolatlar to'g'risidagi Konvensiya "(bundan keyin" Konvensiya "deb ataladi) va" harakatlanuvchi uskunalarga bo'lgan huquqlarga nisbatan xalqaro kafolatlar to'g'risidagi Konvensiyaga aviatsiya uskunalari to'g'risidagi protokol "(bundan keyin" protokol " deb ataladi) 2001 yil 16 noyabrda Cape Town (Janubiy Afrika) diplomatik konferensiyasida imzolangan va Shuning uchun Konventsiya va protokol yagona hujjat sifatida Cape Town Konventsiyasi deb ataladi. Bu loyiha tashabbuskori va xalqaro fuqaro aviatsiyasi tashkiloti (ICAO) bo'lgan xususiy qonunni (UNIDROIT) birlashtirish bo'yicha xalqaro institutning ko'p yillik qo'shma ishi natijasidir. Shuningdek, xalqaro havo transporti assotsiatsiyasi (IATA) va aviatsiya ishlari bo'yicha ishchi guruhi (AWG) ham ishtirok etdi.

Aviatsiya bayonnomasi va Cape Town konvensiyasi aviatsiya uskunalariga nisbatan 2006 yil 1 martda kuchga kirdi.

2017 yil 28 dekabr kuni O'zbekiston Respublikasining "harakatlanadigan asbob-uskunalarga nisbatan xalqaro kafolatlar to'g'risidagi Konvensiyaga (Cape Town, 2011 yil 16 noyabr) va harakatlanadigan asbob-uskunalarga nisbatan xalqaro kafolatlar to'g'risidagi Konvensiyaga (Keyptaun, 2011 yil 16 noyabr) O'zbekiston Respublikasining qo'shilishi to'g'risida" gi O'RQ-453-sonli Qonuni qabul qilindi.

Konventsiyaning 49-moddasiga va Protokolning 28-moddasiga muvofiq, a'zo davlatlar uchun Konvensiya va protokol oyning birinchi kunida kuchga kiradi, bu esa o'z arizasini saqlash uchun topshirilgan sanadan keyin uch oy o'tgach amalga oshiriladi. Xususiy huquqni birlashtirish bo'yicha xalqaro Institut (UNIDROIT) 2018-yil 31-yanvar kuni O'zbekiston Respublikasining Konvensiya va Protokolga qo'shilishi to'g'risidagi hujjatini rasmiy ravishda xabardor qildi. Shunday qilib, 2018-yil 1-maydan Cape Town konvensiyasi va Konvensiyaga tegishli protokol O'zbekiston Respublikasida kuchga kirdi.

Hozirgi kunda dunyodagi eng yirik lizing beruvchilar va aviakompaniyalar o'rtasida tuziladigan havo kemalarining xalqaro lizing shartnomasida lizing beruvchi va havo kemasining kreditorlari huquqlarini himoya qilish bo'yicha Cape Town Konventsiyasi qoidalarini lizing shartnomasiga tatbiq etishga havolalar keltirilgan. Shuning uchun aviakompaniyalar, lizing kompaniyalari va aviakompaniyalar, aviatsiya dvigatellari va vertolyotlarni moliyalashtirish bilan bog'liq banklar Cape Town Konventsiyasining maqsadlari, talablari va umumiy qoidalarini bilishlari muhimdir.

Konvensiya qimmatbaho mobil uskunalar, jumladan, aviatsiya ob'ektlari, poezdlar va kosmik ob'ektlarni moliyalashtirish tizimini soddalashtirish maqsadida qabul qilindi. Aviatsiya uskunalari bo'yicha protokol bevosita aviatsiya ob'ektlarining kreditorlari manfaatlarini himoya qilish uchun xalqaro kafolatlar va vositalarni yaratishga qaratilgan. Konvensiya va protokol aviatsiya ob'ektlari bilan moliyaviy lizing, mulk huquqini zaxiralash va majburiyatlarni bajarish bilan oldindan sotish kabi xalqaro operatsiyalarda muhim ahamiyatga ega.

Konventsiya va Protokolning maqsadlari Konventsiya va protokol beshta asosiy vazifani hal qilish uchun mo'ljallangan:
* Konventsiyaning barcha ishtirokchi davlatlari tomonidan e'tirof etilgan xalqaro kafolatlar yaratilishini hal qilish;
* qarzdor (odatda aviakompaniyalar) tomonidan shartnoma bo'yicha o'z majburiyatlarini bajarmaslik, shu jumladan, samolyotni qayta ishlash va qaytarish qobiliyatini o'z ichiga olgan holda o'z huquqlarini himoya qilishning turli usullarini kreditorga berish;
* kreditorga ro'yxatdan o'tgan va ro'yxatdan o'tmagan mulkiy huquqlarga ega bo'lgan boshqa kreditorlarga nisbatan aviatsiya ob'ektiga bo'lgan huquqlarining ustuvorligini ta'minlashga imkon beradigan xalqaro kafolatlarning xalqaro elektron registrini yaratish;
* sanoat aviatsiya sektori talablarini hisobga olgan holda protokolda aniq chora-tadbirlarni nazarda tutsin;
• yuqorida keltirilgan chora-tadbirlarga asoslanib, aviatsiya ob'ektlarining kreditorlarini moliyalashtirishga qiziqish va shu bilan barcha manfaatdor tomonlarning bitim bo'yicha xarajatlarini kamaytirish.

 

Aviatsiya ob'ektini aniqlash

Konvensiya va protokol "aviatsiya ob'ekti" atamasidan foydalanadi, u (a) samolyot planerlari, (b) aviatsiya dvigatellari va (C) vertolyotlar. Konventsiya va protokol harbiy, bojxona va politsiya xizmatlari tomonidan ishlatiladigan aviatsiya ob'ektlariga nisbatan qo'llanilmaydi.

a) samolyot samolyotlari

"Havo kemalari samolyotlari" da protokol ularga tegishli aviatsiya dvigatellari o'rnatilgandan so'ng vakolatli vakolatli organlar tomonidan kamida 8 kishi (shu jumladan ekipaj) yoki 2750 kg dan ortiq yukni tashishga yaroqliligini tasdiqlovchi guvohnoma beriladigan havo kemalari planerlarini tushunadi. Ushbu ta'rif shuningdek, o'rnatilgan asbob-uskunalar va ehtiyot qismlar (aviatsiya dvigatellari bundan mustasno) va hujjatlarni o'z ichiga oladi.

b) aviatsiya dvigatellari

"Aviatsiya dvigatellari" ostida protokol kamida 1750 funt sterlingga ega bo'lgan Jet samolyot motorlarini va 550 ot kuchiga ega milga nominal uchish kuchiga ega turbina va pistonli aviatsiya motorlarini tushunadi. Aviatsiya mutaxassislari va tahlilchilarining nashrlari va chiqishlarida aviatsiya biznesining eng foydali va istiqbolli yo'nalishlaridan biri sifatida aviatsiya dvigatellarini moliyaviy lizing va ijaraga olishni ko'rib chiqmoqdalar. Shu bilan birga, aviatsiya dvigatellari alohida ob'ektlar sifatida qaraladi, ular uchun katta ob'ektga egalik qilish unga biriktirilgan kichik narsalarga nisbatan qo'llaniladigan an'anaviy qoidani qo'llamaydi. Protokolga ko'ra, "aviatsiya dvigateliga egalik qilish huquqi yoki boshqa huquq yoki kafolat havo kemasiga o'rnatilishi yoki undan olib tashlanishi natijasida ta'sirlanmaydi".

v) vertolyotlar

"Vertolyotlar" ostida, protokol, asosan, bir yoki bir nechta yuk ko'taruvchi vintlar bilan havoning o'zaro ta'siri tufayli parvozda qo'llab-quvvatlanadigan samolyotlarni tushunadi, taxminan vertikal holatda bo'lgan eksa atrofida aylanadigan quvvat manbai bo'lib, vakolatli vakolatli organlar kamida 5 kishi (shu jumladan ekipaj) yoki 450 kg dan ortiq yukni tashish uchun yaroqliligini tasdiqlovchi sertifikat beradi.

 

Xalqaro kafolat tushunchasi (xalqaro qiziqish)

Aviatsiya ob'ektlariga nisbatan xalqaro kafolat ostida Konvensiya va protokol tushuniladi:

a) mol-mulkka bo'lgan qiziqishni tashkil etish to'g'risidagi bitim bo'yicha garovga qo'yuvchining huquqi. Masalan, bank moliyasini jalb qilgan holda samolyot lizing bitimida kredit shartnomasi bo'yicha qarz beruvchi sifatida bankning huquqi ipoteka garovi shartnomasi bilan ta'minlanadi;

b) mulk huquqini zaxiralash bilan oldindan sotish shartnomasi bo'yicha potentsial sotuvchining huquqi. Misol uchun, samolyot dvigatelining sotuvchisi to'lovni to'lash shartnomasi bo'yicha, sotilgan aviatsiya dvigatelidagi mulk huquqi va mulkiy qiziqish sotuvchi tomonidan to'liq shartnoma narxini olgan paytgacha qoladi;

v) lizing beruvchining lizing shartnomasi bo'yicha huquqi;

d) sotib olish va sotish shartnomasi bo'yicha xaridorning huquqi.

 

Xalqaro kafolatlar yaratish

Xalqaro kafolatlar yaratish va muayyan bitimga Konventsiya va Protokolni qo'llash uchun quyidagi shartlar bajarilishi kerak:

a) tomonlar himoyalangan huquqni yaratish uchun asos bo'lgan shartnoma tuzishi kerak, masalan, majburiyatning bajarilishini ta'minlash to'g'risidagi bitim, mulk huquqini zaxiralash bilan oldindan sotish shartnomasi, lizing shartnomasi yoki sotish shartnomasi;

b) shartnoma mavzusi "aviatsiya ob'ektining ta'rifi" bo'limida yuqorida keltirilgan tushunchada aviatsiya ob'ekti bo'lishi kerak";

c) aviatsiya ob'ekti uning nomini, turini, ishlab chiqaruvchining nomini va ishlab chiqaruvchi tomonidan tayinlangan raqamni ko'rsatish orqali aniqlanishi kerak;

d) shartnoma Konvensiya va uning xulosasi tartibiga qo'yiladigan talablarga javob berishi kerak (yozma ravishda, sotuvchida aviatsiya ob'ektini tasarruf etish huquqining mavjudligi, ob'ektni identifikatsiya qilish ,himoya qilinishi kerak bo'lgan mulkiy huquqning mavjudligi, shartnomani imzolagan shaxsning vakolatlari va boshqalar.);

e) shartnoma tuzilgan paytda qarzdor (odatda aviakompaniya) Konventsiya va Protokolning ishtirokchisi bo'lgan davlatda bo'lishi kerak;

f) havo kemasi Konvensiya va protokol ishtirokchilari bo'lgan davlatlardan birining havo kemalari reestrida ro'yxatdan o'tkazilishi kerak.

 

Xalqaro reestr

Konvensiyaning 16-moddasi 1-bandiga muvofiq ro'yxatga olish uchun mo'ljallangan xalqaro reestr tashkil etildi:

xalqaro kafolatlar, shartli xalqaro kafolatlar va ro'yxatdan o'tkazilayotgan shartnoma huquqlari va kafolatlari;

xalqaro kafolatlarning tsessiyalari va shartli sessiyalari;

qonun yoki amaldagi qonunga muvofiq shartnoma asosida subrogatsiya orqali xalqaro kafolatlarni sotib olish;

milliy kafolatlar haqida bildirishnomalar;

yuqoridagi kafolatlarning har qandayiga bo'ysunish tartibi.

Konventsiyaning 41 moddasiga binoan, savdo va shartli savdo aviatsiya protokolining III moddasiga binoan aviatsiya ob'ektlari uchun yaratilgan xalqaro registrda ham ro'yxatdan o'tkazilishi mumkin.

Konventsiya va aviatsiya protokoli tomonidan kiritilgan xalqaro rejim doirasida ro'yxatdan o'tishning ahamiyati Konventsiyaning VIII bobida (uchinchi tomonlarga xalqaro kafolatning ta'siri) va xususan, 29 moddasida (raqobat kafolatlarining ustuvorligi) aks ettirilgan. "ro'yxatdan o'tgan kafolat keyinchalik ro'yxatdan o'tgan boshqa kafolatlarga, shuningdek, ro'yxatdan o'tmagan kafolatlarga ustuvor ahamiyat beradi".

 

Birinchi o'ringa qo'yish

Xalqaro kafolatlarni ro'yxatga olish to'g'ridan-to'g'ri kreditorning talablarini birinchi o'ringa qo'yish (ustuvor) bilan bog'liq. Ro'yxatdan o'tgan xalqaro kafolatlar keyinchalik ro'yxatdan o'tgan yoki ro'yxatdan o'tmagan qiziqish bilan solishtirganda ustuvor bo'ladi. Ish tayyorlash va huquqiy ro'yxatga olish jarayoni juda uzoq vaqt bo'lgani uchun, Konventsiya "shartli xalqaro kafolatlar", ya'ni, agar bitim amalga oshirilsa, yuzaga keladigan kreditorning da'vo qilingan huquqlarini ro'yxatga olish imkoniyatini beradi. Bunday shartli xalqaro kafolatni ro'yxatdan o'tkazish sanasi shartli kafolat hali ham amalda bo'lgan davrda kafolatni ro'yxatdan o'tkazish amalga oshirilgan taqdirda xalqaro kafolatni ro'yxatdan o'tkazish sanasi hisoblanadi.

Majburiyatlarni bajarmaganda qarz beruvchining huquqlarini himoya qilish usullari

Qarzdor tomonidan majburiyatlarni bajarmaslik uchun vositalar tijorat shartnomasi xavfini baholashda qarz beruvchi uchun katta ahamiyatga ega. Konventsiya, tushunarli sabablarga ko'ra, garovga oluvchining huquqlarini potentsial sotuvchi yoki lizing beruvchining huquqlarini himoya qilish usullaridan himoya qilish usullarini belgilaydi. Konventsiyaga ko'ra, garovga oluvchiga uning huquqlarini himoya qilishning quyidagi usullari mavjud:

* majburiyatlarning bajarilishini ta'minlash maqsadida unga berilgan aviatsiya ob'ektiga egalik qilish va uni nazorat qilish;

* har qanday bunday ob'ektni sotish yoki lizingga berish;

• bunday aviatsiya ob'ektini boshqarish yoki undan foydalanish natijasida hosil bo'lgan har qanday daromad yoki daromadni to'plash yoki olish;

* yuqorida ko'rsatilgan har qanday harakatni vakolatli yoki tartibga soluvchi qaror qabul qilish uchun sudga murojaat qiling;

* aviatsiya ob'ektiga egalik qilish, barcha majburiyatlarni qondirish maqsadida.

Potensial sotuvchi va lizing beruvchining huquqlarini himoya qilish usullari: shartnomani bekor qilish, aviatsiya ob'ektiga egalik qilish va uni nazorat qilish va sudga murojaat qilish.

Protokol yuqorida sanab o'tilgan vositalarni quyidagilarga to'ldiradi:

* bir davlatning havo kemalari reestridan samolyotni taxlil qilish va keyinchalik boshqa davlatning havo kemalari reestrida ro'yxatdan o'tkazish;

* aviatsiya ob'ektini o'zi joylashgan hududdan olib chiqish va jismoniy harakat qilish.

O'zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019 yil 6 martdagi 194-son qarori bilan" fuqarolik havo kemasini ro'yxatga olish to'g'risidagi guvohnomani berish tartibi to'g'risidagi Nizom " ga havo kemasi egasi tomonidan aviatsiya bayonnomasining XIII-moddasiga muvofiq O'zbekiston Respublikasi fuqarolik havo kemalarining davlat reestridan havo kemasini chiqarib tashlash (deregistratsiya qilish) huquqini belgilashga doir o'zgartirishlar kiritildi.

Ilovadagi protokol havo kemasini (IDERA) olib tashlash va olib tashlash uchun qaytarilmaydigan vakolat shaklini o'z ichiga oladi. Bunday vakolatlar qarzdor tomonidan lizing beruvchiga va/yoki havo kemasining garovga oluvchiga bitim tuzilgan vaqtda berilishi kerak. Ushbu shakl, uning mazmuniga ko'ra, xalqaro samolyot lizing shartnomalarini tuzishda aviakompaniyalar tomonidan keng tarqalgan keng tarqalgan hujjat bo'lgan deregistratsiya ishonchnomasiga mos keladi.

Konventsiya shuningdek, kreditorga yakuniy qaror qabul qilinishidan oldin o'z manfaatlarini suddan himoya qilish uchun quyidagi qarorlarning bir yoki bir nechtasi shaklida darhol olish imkoniyatini beruvchi huquqlarni himoya qilish bo'yicha vaqtinchalik chora-tadbirlarni nazarda tutadi:

* aviatsiya ob'ektini saqlash va uning qiymati;

* aviatsiya ob'ektini egalik qilish, nazorat qilish yoki saqlashga o'tkazish to'g'risida;

* aviatsiya obyekti joylashgan joyga o'zgartirish kiritish taqiqlanganligi to'g'risida;

* aviatsiya obyektini lizingga yoki boshqarmaga ko'rsatilgan daromaddan olingan holda berish to'g'risida;

* agar bu qarzdor va kreditor tomonidan har qanday vaqtda kelishilgan bo'lsa, undan daromad olish va undan foydalanish.

 

Qarzdorning to'lovga layoqatsizligi bilan huquqlarni himoya qilish usullari

Protokol qarzdorning to'lovga layoqatsiz bo'lgan taqdirda kreditorni himoya qilish uchun mo'ljallangan qoidalarni o'z ichiga oladi. Bunda Konvensiyaga a'zo davlatlarning har birini tanlash uchun ikkita variant taklif etiladi.

Variant " a "("qattiq" versiya) to'lovga layoqatsizlik bo'yicha menejer yoki (a) aviatsiya ob'ektini kreditorga quyidagi sanalardan kechiktirmasdan topshirishni nazarda tutadi: kechiktirish davrining oxiri (ahdlashuvchi davlat tomonidan belgilangan) yoki kreditor aviatsiya ob'ektiga egalik qilish huquqiga ega bo'lar edi, agar ushbu maqola qo'llanilmasa yoki (b) bu vaqt mobaynida majburiyatlarning barcha buzilishlarini bartaraf etadi va kelishuvga muvofiq barcha kelajakdagi majburiyatlarni bajarishga rozilik beradi.

Variant " b "("yumshoq" versiya) qarz beruvchining iltimosiga binoan to'lovga layoqatsizlik bo'yicha menejer, kelishilgan davlatning arizasida ko'rsatilgan muddat ichida (a) majburiyatlarning barcha buzilishlarini bartaraf etadimi yoki yo'qmi, u shartnoma bo'yicha barcha kelajakdagi majburiyatlarni bajarishga rozilik bildiradimi yoki (b) kreditorga aviatsiya ob'ektiga egalik qilish imkoniyatini beradi. Agar to'lovga layoqatsizlik bo'yicha menejer qarz beruvchini xabardor qilmasa yoki unga egalik qilish imkoniyatini beradigan bo'lsa, sud kreditorga sud tomonidan belgilangan shartlar asosida aviatsiya ob'ektiga ega bo'lishga ruxsat berishi mumkin.

Yurisdiktsiya

Konventsiya va protokol Konventsiyaga muvofiq taqdim etilgan da'volar bo'yicha yurisdiktsiyaga nisbatan quyidagi qoidalarni o'z ichiga oladi. Quyidagi sudlar da'volarni ko'rib chiqish vakolatiga ega:

a) bitimdagi partiyalar tomonidan saylangan sud, tanlangan sudning partiyalar yoki bitimlar bilan aloqasi borligidan qat'i nazar, yurisdiktsiyaga ega. Agar tomonlar boshqacha kelishmagan bo'lsa, bunday yurisdiktsiya alohida hisoblanadi;

b) qarzdor joylashgan Konvensiya ishtirokchi-davlat sudi;

v) aviatsiya ob'ekti joylashgan Konvensiya ishtirokchisi bo'lgan davlat sudi;

d) Konvensiya ishtirokchi-davlat sudi, uning hududida havo kemasi ro'yxatdan o'tgan;

e) registratorning bosh ofisi joylashgan davlat sudi ro'yxatga oluvchiga qarshi da'vo arizalarining mutlaq vakolatiga ega.

 

Boshqa masalalar

Konvensiya va protokol aviatsiya ob'ektlarining kreditorlari huquqlarini kafolatlash bilan bog'liq ko'plab boshqa masalalarni ko'rib chiqadi. Xususan:

qarzdorning manzilini aniqlash;

Konventsiyaning talqini va amaldagi qonun;

majburiyatlarni bajarmaslikni tushunish;

kafolatni ro'yxatdan o'tkazishni bekor qilish;

ro'yxatga oluvchi va nazorat qiluvchi organning huquqiy sub'ekti;

tsessiya, tsessiyaga qo'yiladigan talablar va uning oqibatlari;

subrogatsiya;

ro'yxatga olinmasdan asosiy xususiyatga ega bo'lgan huquqlar; aviatsiya sohasidagi boshqa konventsiyalar bilan munosabatlar;

ichki operatsiyalar;

Konventsiya va Protokolni imzolash, ratifikatsiya qilish, qo'shilish va kuchga kirish masalalari va boshqalar.

 

Xulosa

Cape Town Konvensiyasi va aviatsiya uskunalari protokoli xalqaro aviatsiya huquqi sohasida muhim yutuqdir. Xalqaro kafolatni yaratish va uni xalqaro registrda ro'yxatdan o'tkazish imkoniyati havo kemalari, aviatsiya dvigatellari va vertolyotlar kreditorlari va lizing beruvchilarni himoya qilishning noyob vositasi hisoblanadi. Konventsiya va protokol tomonidan yaratilgan xalqaro rejim kreditorlarning xavfini va shunga mos ravishda kreditning qiymatini kamaytirishga mo'ljallangan. Bu esa, o'z navbatida, rivojlanayotgan mamlakatlarda joylashgan kompaniyalar tomonidan aviatsiya ob'ektlarini moliyalashtirish imkoniyatini kengaytirish imkonini beradi, ularning huquqiy tizimi ba'zan kreditorlar bilan ularning huquqlari himoyalanganligiga ishonch hosil qilmaydi.

Sahifaning oxirgi yangilanish sanasi: 16.04.2020 15:48:27

Chop etiladigan nusxasi